Masterplan DIJLE
Masterplan DIJLE

Met dit project willen we de Dijle aantrekkelijker maken voor peddelaars. Met een netwerk van knooppunten en ontwerptools nodigen we gemeenten uit om aan te sluiten en te faciliteren. Knooppunt 16 in Mechelen is de missing link die een doorsteek door de historische binnenstad mogelijk maakt.

Knooppunt 16
Knooppunt 16

In ons voorstel wordt de Bovensluis van Mechelen heringericht tot Peddelhub. De sluiting van de Binnendijle is voorzien aan de splitsing met de Afleidingsdijle. Een nieuwe dijk zou voor fietsers en wandelaars een belangrijke schakel tussen beide oevers kunnen vormen.

Bovensluis
Bovensluis

De oude sluis is sinds de jaren ‘70 niet meer in gebruik. Om de stad te beschermen tegen overstromingen werd het afgesloten met een betonnen dam

nieuw
nieuw

… maar met de komst van de nieuwe dijk verliest de dam zijn functie en mag de sluis terug geopend worden. Het versterkt de samenhang tussen natuur en stad.

nu
nu

Wat vroeger een bedrijvige plek was, ligt er al jaren verlaten en rommelig bij.

Peddelhub
Peddelhub

Een houten steiger vergemakkelijkt het instappen, in de zon maar beschut tegen de wind. De drie stuwbogen worden geopend en zijn doorvaarbaar. We behouden de identiteit van de plek.

snede A
snede A

De aanlegplaats ligt aan de voet van het Klimkaffee en Perron M. Passerende kajakkers kunnen zich verfrissen en iets eten: een ideale pitstop.

snede B
snede B

Leveren en ophalen van boten gebeurd via de Nekkerspoel. Aan het Douaneplein is er voldoende parking

Urban Climbing
Urban Climbing

Een gedeeld gebruik van de sluis voor klimmers en peddelaars versterkt de community. Het robuuste uiterlijk van de sluis blijft behouden.

voor
voor

Met de komst van de nieuwe dijk mag deze fysieke barrière definitief weg …

na
na

… en is er terug een vrije doorgang zoals vroeger. De sluis wordt opnieuw als ‘poort van de stad’ ervaren en zo redden we dit stukje historisch erfgoed.

steiger
steiger

De aanlegsteiger heeft ingebouwde lockers. Er komt ook een bewaarplaats voor kajaks.

voor
voor

Dit is een getijdensluis en heeft een zijdelingse stuw.

na
na

Een plek om rond te hangen en naar klimmers of voorbijvarende kajakkers te kijken, een stedelijke agora.

open monumentendag
open monumentendag

Door zijn ligging tussen de spoorweg en de Afleidingsdijle, is de sluis gevrijwaard van bebouwing en heeft zijn authentieke karakter kunnen behouden. Beschermd in de grond als een bunker heeft het twee oorlogen overleefd.

free solo
free solo

Klimmen zonder beveiliging, is pure vrijheid. Dat kan boven het water onder de oude brugbogen.

voor
voor

Dit open bufferbekken ….

Park Sluis Zuid
Park Sluis Zuid

…. wordt een nieuw stadspark waar Mechelaars al wandelend en fietsend elkaar bij het water kunnen ontmoeten.

voor
voor

Al 50 jaar een rommelig residu aan de rand van de stad…

na
na

…wordt een plek met betekenis en die deel uitmaakt van een grotere groenstructuur: Natuurpark Dijle.

Vuilvanger
Vuilvanger

Deze werpt het drijvend afval in een container van het aangrenzende recyclagepark, op waterkracht aangedreven. De vlotters houden de kajakkers weg van de gevaarlijke stuw.

This isn’t a skybar
This isn’t a skybar

De stuw hangt als een glazen balk boven de Dijle en tekent de skyline af: Een knap staaltje EXPO architectuur. Zuinige led’s en videoprojecties van binnenuit kunnen zorgen voor een levendige dynamiek. Zo krijgt hij de uitstraling die het verdient en wordt het een baken, een nieuw gezicht van de site.

Binnendijle
Binnendijle

De Peddelhub is de ideale vertrekpunt om de historische binnenstad te verkennen. Vanaf het water is dat een heel andere beleving. Mechelen krijgt er een nieuwe recreatie-as bij.

getijdenkajak
getijdenkajak

Er kunnen lange tochten gedaan worden ‘stroom op’, want door getijdenwerking verandert de Dijle van stroomrichting. Ideaal voor sportief en ervaringsgerichte kajak excursies in eigen streek.